Sunt   de anunţuri în secţiunea de reclame gratuite:
Pentru accesul rapid, selectaţi anunţul care vă interesează, din lista de mai jos:
 
Apariţii live, Magazin virtual, Noutãţi editoriale
DRUMUL INVINGATORILOR

Viața omenească este suprema valoare pe această planetă și în această țară! > Mai credeţi în miracole?

Religia si cultele in preistorie

(1/1)

Vergu Dan Constantin:
Primele ,,religii" sau culte erau asociate cu vanatoarea. Unul din cele mai vechi ritualuri, datand inca de la sfarsitul Paleoliticului timpuriu, era sacrificarea unor animale. In acest scop, femelele de ren erau scufundate in lacuri si mlastini, avand pietre si tarusi de lemn in pieptul deschis. Scheletele unor animale, in special mamuti, au fost descoperite cu multe podoabe asezate alaturi.
Locuitorii cavernelor din Paleoliticul mijlociu decorau si remodelau craniile ursilor de pestera, ingropandu-le apoi, sau asezandu-le in spatele unor ziduri de bolovani. Aceasta practica sugereaza un cult al ursului de pestera. Stabilind caracteristici comune cu ritualurile samanilor din triburile siberiene de vanatori, unii cercetatori au interpretat impodobirea si atentia speciala acordata oaselor de animale ca pe un ,,ritual de compensare" pentru uciderea unui animal sau ca pe o expresie a credintei omului primitiv ca prada ingropata va ,,invia". S-a emis, de asemenea, ipoteza ca o parte a prazii se sacrifica unui zeu al vanatorii sau unui totem animal. Astfel, pot fi analizate reprezentari ale unor fiinte pe jumatate umane, cum ar fi ,,Vanatorul de la Trois - Freres", care au dat nastere unor interpretari foarte controversate.
Este posibil sa fi aparut si ritualuri legate de impartirea prazii intre membrii grupului si de pregatirea hranei in jurul vetrei, precum si ritualuri cu alte conotatii. Drept dovada stau numeroasele statuete feminine, gasite in jurul unor vetre, incepand cu Paleoliticul tarziu. Acestea sunt probabil simboluri ale fertilitatii sau ale unei zeite-mame.
Un alt subiect aprig discutat este interpretarea artei omului primitiv din perspectiva unei religii sau a unui cult. Scenele cu prazi si cele de vanatoare pictate pe peretii pesterilor puteau avea rolul de a invoca reusita la vanatoare sau protectia impotriva prazii periculoase.
Vrajitorul de la Trois-Freres - este una dintre cele trei fiinte descoperite intr-o pestera din Sudul Frantei in anul 1916. Pictura reprezinta 3 creaturi cu capete si labe de animal (cal)1, fiind datata acum aproximativ 14000 de ani inaintea erei noastre. Unii cercetatori au stabilit analogii cu practicile samanice din alte culturi si l-au vazut pe ,,vrajitor" ca pe un "vraci" purtand piei de animale si o masca zoomorfa. S-a sugerat ca executa un dans mistic de vanatoare pentru a avea o prada bogata, usoara si putin periculoasa2.
In perioada neolitica, odata cu dezvoltarea asezarilor umane, cultele s-au diversificat. Au aparut noi culte legate de plante si cereale. Descoperirile arheologice au dovedit ca multe case din perioada neolitica erau prevazute cu o nisa unde se asezau ofrande de cereale, fructe si resturi de animale. Statuetele de lut, piatra si metal descoperite in acea perioada, reprezinta probabil jertfe votive, fiind posibile precursoare ale jertfelor umane. Multe dintre acestea aveau bratele ridicate spre cer sau palmele deschise in semn de implorare, iar unele infatisau chiar divinitati. Majoritatea asezarilor din perioada neolitica aveau edificii dedicate cultului. In Orientul Apropiat apar chiar primele complexe de temple. In aceste regiuni, trecerea la civilizatii mai avansate a inceput si mai devreme de anul 3000 inaintea erei noastre, odata cu dezvoltarea scrisului cu ajutorul hieroglifelor si al monarhiilor teocratice (bazate profund pe religie)3.

Surse:
1. www.wikipedia.ro;
2. Marea Istorie Ilustrata a Lumii, Volumul 1, Preistoria - primele imperii, pagina 24;
3. Marea Istorie Ilustrata a Lumii, Volumul 1, Preistoria - primele imperii, pagina 26.

Nota personala:
Cultele religioase prezente la om in preistorie erau limitate la nevoile personale spirituale ale individului sau cel mult, la nevoile unui mic grup de indivizi. Avand o structura simpla, acestea erau invocate pentru nevoi de baza : vanat bogat, ploi pentru recolte, siguranta individului. Odata cu cresterea numerica a grupului de indivizi, cultul religios include ritualuri pentru decedati precum si ritualuri pentru nou-nascuti. Prin aparitia primelor imperii sau puteri militare, si a caracteristicii de baza a acestora, expansionismul, cultele religioase initiale s-au transformat in religii, fiind manipulate pentru a satisface nevoia de noi cuceriri, nevoie prezentata multimilor ca fiind vointa divina a zeului/zeilor in care acestea credeau. Treptat, in multe cazuri, zeul sau zeii unui imperiu erau inlocuiti de conducatorul imperiului. Cel mai bun exemplu in acest sens este cultul regilor-zei egipteni - faraonii, prezent de asemenea si in Orientul Indepartat (China). Astfel, din nevoi spirituale simple, comune fiecarui individ, cultele religioase au fost transformate in religii, instrumente de control al maselor, confiscate de ,,elita" conducatoare. Totodata se poate observa ca nicio religie actuala, fie de amploare sau cu un numar infim de adepti, nu a aparut dintr-un cult religios preistoric, ci toate, fara exceptie, sunt compuse din compilarea mai multor culte vechi, modificate sa para coerente pentru a acapara toate populatiile ce le practicau in mod separat. Un alt aspect usor de constatat este ipocrizia majoritatii istoricilor din ziua de azi. Desi acestia cunosc mecanismul de aparitie al religiilor actuale precum si contextul in care au aparut cultele stravechi si pe ce se bazau acestea, avand dovezi arheologice in acest sens, istoricii nu au facut niciun pas catre prezentarea acestei realitati in manualele oficiale destinate elevilor, nici catre demontarea cronologiei biblice, coranice, sau a altor cronologii prezentate in religiile semnificative din punct de vedere al numarului adeptilor. Chiar si in tratatele istorice de specialitate, cea mai ,,curajoasa" abordare istorica nu implica contrazicerea cronologiilor religioase, ci se limiteaza doar la a expune in paralel aceste cronologii, evitand sa le combata, cu ceea ce releva dovezile arheologice. Mai grav, in anumite lucrari si tratate istorice se face referire la nasterea lui hristos dar nu se specifica si sursa istorica ce ar trebui sa o ateste. De exemplu in lucrarea ,,Marea Istorie Ilustrata a Lumii", in volumul 2, capitolul ,,Lumea Antica", la pagina 103 se specifica nasterea lui hristos in timpul lui Irod cel Mare (afirmatie, nu supozitie! bazata probabil pe revelatiile sfantului duh american Ionica Plimbaretu). Amuzanta este formularea gasita pe aceeasi pagina, doar 2 randuri mai jos, in care se spune ca ,,uciderea pruncilor evreilor din timpul domniei lui Irod pare a fi doar un mit crestin" (desi e un mit foarte evreiesc, la fel ca si presupusa nastere a lu` tovarasu`). Si exemple de genul acesta sunt multe.

Navigare

[0] Indexul mesajului


Counter de vizitatori